Cyberprzemoc
dodano: 2024-11-05
Czym jest CYBERPRZEMOC?
Zjawisko cyberprzemocy najkrócej definiuje się jako przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Technologie te to głównie Internet oraz telefony komórkowe. Część definicji ogranicza stosowanie terminu cyberbullying czy cyberprzemoc wyłącznie do przemocy rówieśniczej, inne nie stawiają ograniczeń wiekowych, niewątpliwie jednak najczęściej terminów tych używa się właśnie w kontekście przemocy wśród najmłodszych. Podstawowe formy zjawiska to nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.
Do działań określanych mianem cyberprzemocy wykorzystywane są głównie: poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne, serwisy SMS i MMS.
BĄDŹ UWAŻNYM RODZICEM!!!
Silna więź z rodzicami to jeden z czynników chroniących młode osoby przed angażowaniem się w ryzykowne sytuacje w sieci. Buduj pogłębioną relację ze swoim dzieckiem. Bądź ciekawy/a doświadczeń i opinii dziecka, jego uczuć, marzeń, pomysłów i tego, jak rozumie świat.
Obserwuj dziecko, próbuj zrozumieć jego potrzeby i przyczyny zachowania. Nie koncentruj się wyłącznie na realizowaniu celów wychowawczych, duże znaczenie ma budowanie emocjonalnego porozumienia z dzieckiem opartego na szacunku i zaufaniu. Taką relację najlepiej budować z dzieckiem od samego początku, ale nigdy nie jest za późno, żeby zacząć ją rozwijać.
NAUCZ DZIECKO KRYTYCZNEGO MYŚLENIA
Ułatwiaj dziecku rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia poprzez wspólne przeglądanie treści online. Zachęcaj je do zadawania pytań dotyczących wiarygodności informacji i osób w sieci. Demaskuj mechanizmy marketingu i reklamy. Ucz dziecko odróżniać kreację obliczoną na zdobywanie popularności, zasięgów i pieniędzy od naturalnych mechanizmów, prawdziwych sytuacji i wiarygodnych informacji. Komentuj bieżące wydarzenia, informacje. Bądź ciekawy/a opinii i doświadczeń dziecka.
NAUCZ DZIECKO BEZPIECZEŃSTWA W RELACJI
Edukuj dziecko na temat bezpiecznego nawiązywania relacji – zarówno w środowisku online, jak i offline. Wspieraj jego umiejętność rozpoznawania sygnałów ostrzegawczych w interakcjach z innymi osobami. Wprowadź terminy „Zielone światło” (bezpieczna relacja) i „Czerwone światło” (zła relacja, którą należy przerwać).
Zielone światło, m.in.:
· w relacji nie czujesz presji na żadne zachowanie
· czujesz się komfortowo i bezpiecznie
· ufasz drugiej osobie
· nikt nie robi nic wbrew tobie
Czerwone światło, m.in.:
· czujesz presję zachowania się w określony sposób
· nie czujesz się bezpiecznie
· nie czujesz, że jesteś traktowany/a z szacunkiem
· ktoś obwinia cię za twoje zachowanie
· ktoś oczekuje dowodów twojego zaangażowania
.
USTAL ZASADY KORZYSTANIA Z SIECI
Wspólnie ustalajcie z dzieckiem konkretne zasady korzystania z Internetu. Opracuj razem z nim strategie radzenia sobie z potencjalnymi zagrożeniami, takie jak np. bezpieczne dzielenie się informacjami czy unikanie ryzykownych sytuacji online. Nie zapomnij dostosowywać zasad do zmieniających się potrzeb dziecka i ewoluującego środowiska internetowego. Ustal z dzieckiem zasady nawiązywania, utrzymywania kontaktów i spotykania się z osobami znanymi z sieci. Zadbaj o bezpieczeństwo spotkań, jeżeli wyrażasz na nie zgodę.
Katarzyna Łubik
pedagog
Źródło:
„Jak reagować na cyberprzemoc?” Łukasz Wojtasik