Światowy Dzień Braile'a
dodano: 2024-01-08
Światowy Dzień Braille’a
Każdego roku, 4 stycznia obchodzony jest Światowy Dzień Braille’a, ustanowiony został z inicjatywy ONZ. Właśnie tego dnia przypada rocznica urodzin Louisa Braille’a, który był twórcą alfabetu dla niewidomych. Sam utracił wzrok mając niespełna 3 lata. Opracowany przez niego alfabet pomaga osobom z dysfunkcją wzroku odczytać świat.
Czym jest alfabet Braille’a?
Alfabet Braille to system pisma dotykowego, stworzony z myślą o osobach niewidzących oraz słabowidzących. Pismo złożone jest ze znaków, które są połączeniem sześciu wypukłych punktów, rozmieszczonych w dwóch kolumnach. W każdej z nich znajdują się trzy punkty. Kombinacja ich umożliwia ułożenie sześćdziesięciu czterech znaków. Alfabet ten używany jest we wszystkich językach świata.
Jakie są zalety alfabetu Braille’a?
Główną zaletą jest umożliwienie niewidomym czytania różnorakich tekstów, a także lepsze porozumiewanie się ze światem. Dzisiejsze technologie pomagają niewidomym zwiększyć komfort życia. Dzięki nim mogą korzystać z Internetu czy słuchać książek. Coraz więcej urządzeń, takich jak chociażby bankomaty posiadają alfabet Braille’a, są także na opakowaniach z lekarstwami.
Ciekawostki dotyczące języka Braille:
- Louis Braille, tworząc alfabet, zainspirował się wojskowym system korespondencji, którego znaki złożone były z 12 wypukłych punktów.
- Alfabet Braille’a wszedł do powszechnego użytku w 1879 r.
- Polską adaptację pisma brajlowskiego opracowała Matka Elżbieta Róża Czacka.
- Alfabet ten zajmuje 3 – 4 razy więcej miejsca niż czarny druk.
- Język Braille jest pismem, które pozwala zapisać niemal wszystko, np. nuty, cyfry.
- Odmiany systemu Braille’a dostosowane są niemalże do wszystkich języków świata.
- Komputery można wyposażyć w specjalne „brajlowskie” monitory.
- Alfabetu Braille’a można się nauczyć w każdym wieku.
W ramach obchodów Światowego Dnia Braille’a pedagog specjalny wraz z wychowawcami klas I-V zorganizował i przeprowadził zajęcia edukacyjne. W trakcie warsztatów uczniowie zapoznali się z genezą powstania tego wyjątkowego pisma i sylwetką jego twórcy. Ponadto uczniowie mieli za zadanie pokonać „tor przeszkód” z opaskami na oczach z pomocą przewodnika – koleżanki/kolegi z klasy. W ten sposób uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób odbierają świat osoby niewidome.
Katarzyna Łubik